10 marknadsföringstrender vi tror på 2017

posted in: Marknasföring | 0

Utvecklingen har en rasande fart och allt fler av oss är uppkopplade så gott som dygnet runt. Inom några år spås internet – och sociala medier – vara den största, mest prioriterade och mest lönsamma arenan för såväl stora som små företag att annonsera i. Vid 2017 års slut beräknas 2,4 miljarder människor världen över vara användare av sociala medier.

Hur ska man som företagare / annonsör kunna hänga med i detta rasande tempo och alltmer svårnavigerade digitala landskap?

 

Snurrar snabbt utvecklingen går fort

Här nedan listar vi tio trender som vi tror kommer att dominera marknadsföring och kommunikation i sociala medier under 2017:

1) Lantisarna blir inne!

I takt med att världsläget blir alltmer oroligt kommer tankarna på hur vi ska kunna tillgodose våra basbehov vid en krissituation. Landets egna matproduktion kom upp som en politisk fråga i slutet av 2016 och i Hollywood bygger kändisarna ”emergency rooms”. Alla marknadsförare är bekanta med Maslows trappa, de första stegen där t. ex mat, vatten och trygghet ingår har vi under många år haft lyxen att kunna ”kryssa av” tämligen omgående i vårt trygga land men med det instabila världsläget kommer nya frågor även för oss och allt är inte längre lika självklart. Har man t. ex ett eget potatisland (och vet hur det fungerar) kan det komma att värderas mycket högre 2017 än tidigare. Som bekant blir värdefulla saker ofta rysligt populära, fort! Därför tror vi på lantisen (och landsbygden). Självförsörjning kommer att finnas med på Google’s topplistor och som en följd av det kommer lantisen att bli inne, framför allt under andra halvan av 2017. Distansarbete kommer att ”bli en grej” igen och den här gången har tekniken utvecklats så att vem som helst faktiskt kan använda den och därför kommer det också att fungera.

Lantisen vinner 2017

2) Första spiken i kistan för stilleben och arrangerade motiv

Bilder av typen rustikt bord med matchande prylar fotat rakt uppifrån, eller barn i stickade vantar och tröjor ute i snön, är nog snart ett minne blott för alla som satsar seriöst på sin marknadsföring i sociala medier. Inte nog med att de är trista och ”säljiga” – karaktärsegenskaper man vanligtvis inte önskar i sitt nyhetsflöde – så VET vi att inget köksbord ser ut så och inga barn leker ute i stickad tröja, de är klädda i bävernylon 😉 Bilder som osar ”äkthet”, ”verklighet” och kommer från en tydligt identifierbar (mänsklig) avsändare som vet vad hen pratar om kommer att vara 2017 års stora bildvinnare på såväl bloggar som i sociala medier.

3) Mobilen blir ännu viktigare

I takt med att fler och fler sidor blir responsiva, framför allt i kombination med att de sociala plattformarna blir större och större mobilt, ökar också vårt användande. Det spelar nästan ingen roll vilken rapport du läser så säger den att mobilt användande ökar. Så här långt har det dock varit dåligt med konverteringar mobilt (det handlas inte så mycket via mobilen), men denna tröghet tror vi se en förändring på under 2017. I år ökar shoppandet via mobilen!

4) Nya lösningar för gamla produkter

Kunder vill ha samma produkter, men inte på samma sätt som förut. Nu ligger inte längre utmaningen i att fylla hyllorna bäst eller ha den trendigaste skyltningen. Nu kommer kunder välja företag som har den bästa (digitala) lösningen. I Sverige har vi Matkassen som det kanske bästa exemplet på detta. Vi tror på fler lösningar som får oss att handla – men att värden som service, enkelhet och digitala lösningar nu ligger konsumenterna varmare om hjärtat än den fysiska butikens utseende. Därmed är det inte sagt att den fysiska butiken skall lida nederlag, de fysiska butiker som är först med nytänket kommer att vara vinnarna!

Distansarbete

5) Seniorerna tar över

Virtual Reality handlade 2016 om spel, barn och ungdomar och deras föräldrar som blev filmade när de åkte VR-berg-och-dalbana i Googles pappersglasögon och skrek så att de kiknade. Vi är säkra på att 2017 är året när både surfplattor, streamingtjänster, VR och andra digitala lösningar/plattformar/kanaler slår stort hos äldre. Pension betyder att man har mer tid för annat än jobb och när tekniken kommit dit att den faktiskt är för alla kommer den grupp som har mest tid också att hitta e-handeln på allvar och bli en kundgrupp att räkna med. Även inom vården kommer man att hitta nya användningsområden och då menar vi inte bara för sjukvårdspersonalen utan även för patienterna. Den som av olika anledningar behöver tillbringa tid på sjukhus eller vårdavdelning kommer att ha mindre tråkigt när underhållningen nu är mer tillgänglig, man behöver bara en platta och ett wifi. Hälsoapparna har redan slagit stort men de kommer att förbättras med t. ex tillgängliga läkare inuti appen, det är inget konstigt att apoteksvarorna kommer hem med posten och det gula receptblocket kommer att försvinna 2017.

6) Att kommunicera blir en fråga för styrelserummet!

2017 kommer styrelserummen att bjuda in folk som kan kommunikation. Teknisk kompetens är förstås viktigt, men att skapa en snygg hemsida är inte samma sak som att fylla den med liv, att hålla den uppdaterad, intressant och att interagera med kunderna på ett bra sätt kommer att bli en fråga för företag som ligger i framkant. I år är dialog och interaktion är viktigare än ett flashigt bildspel i sidhuvudet.

7) Kundtjänst som chat i sociala medier

Har du julhandlat från en större sajt så har du mest troligt också stött på chatten. Klicka upp ett litet förnster och en trevlig männska frågar dig skriftligen och på en gång hur hen kan hjälpa dig. Chatten är vår nya kundtjänst och de företag som lyckas med detta kommer att ligga steget före konkurrenten. För det mindre företaget kommer det att handla om att bevaka och blixtsnabbt svara kunderna i sociala medier. Facebook har i princip redan den här funktionen, så är du ett mindre företag – se till att dina kunder kan inboxa dig frågor och se då till att svara snabbt, så kommer du att vinna stort på det. Andra använder Instagram eller Snapchat som kundtjänst, vilket är lite ”knöligare” men beror förstås på var du har din primära målgrupp. Använd sociala medier som kundtjänst 2017 om du är ett mindre företag. Är du en storfisk, fixa en chatt och personal till den!

8) En marknadsföringsmänniska

Att finnas där kunderna finns, sprida varumärkets goda rykte genom personlig kundvård online med snabba och artiga svar är grejen 2017. Fler och fler kommer att anlita en assistent för att hantera kundrelaterade frågor. Att svara på frågor, göra justa inlägg, ta bra bilder och skapa fungerande annonser i sociala medier – där lägger de flesta företag sin marknadsföringsbudget i år!

9) Video

Video har de senaste åren av de flesta förkunnats vara den nya stora trenden på sociala medier, men potentialen i denna plattform har ökat något oerhört inför 2017. Inte minst genom livevideo, som finns som funktion på både Facebook och YouTube (och Instagram i USA). Sedan kan vi inte heller bortse från Virtual Reality och 360°-video. Att videoformatet kommer att dominera stort på sociala medier känns som en mer idiotsäker prognos än någonsin och vi tror att vi har ett riktigt spännande år framför oss! I år är året då företag på allvar borde investera i såväl välproducerat filmmaterial som korta enkla videosnuttar med olika livefunktioner. Att man numera kan streama fyra timmar rörlig bild till bl.a. grupper och evenemangssidor på Facebook innebär en utmärkt möjlighet till att bygga ens varumärke i sociala medier!

10) Anställda gör reklam på sina privata plattformar

Det kan inte påtvingas, men om företaget gör riktigt bra saker och om företagets sociala medier är tillräckligt ”coola”, så är det bara naturligt att de anställda (och kanske till och med deras släkt och vänner) vill dela med sig av dem på sina egna sidor. Särskilt företag med breda målgrupper bör ha så många olika kanaler som möjligt (Snapchat, Instagram, Facebook, YouTube) för att fånga upp så många åldersgrupper som möjligt. Det här är ett potentiellt väldigt effektivt sätt för positiv (gratis)reklam i bästa digitala word-to-mouth-anda!

 

 

 

 

 

Leave a Reply