5 tips på hur du hittar de rätta följarna!

Att ha många följare på sin Facebooksida är för många synonymt med en lyckad marknadsföring i sociala medier. Men här vill vi slänga in en liten brasklapp…

Många följare är först och främst inte alltid det viktigaste. Det ger ju inte dig någon större utdelning om du har en massa följare om de ändå inte ingår i din målgrupp. Kokar vi ner det hela så handlar det för de allra flesta av oss som använder sidor (alltså inte privata profiler) på Facebook som företag eller organisation om att konvertera – det vill säga leda till ett köp, en bokning, medlemskap eller vad din verksamhet nu har för typ av mål.

Att följarna är de rätta, att de är potentiella kunder är viktigare än att de är många. Och självklart är många potentiella kunder det absolut bästa. Men hur hittar du på ett bra sätt relevanta följare utan att lägga en massa slantar på annonsering?

Kom ihåg att alla eller vem som helst inte är en definierad målgrupp!

 

 

Är du helt ny med din Facebooksida är det en stor frestelse att nappa på något av de otaliga erbjudanden som dyker upp om att köpa följare, vilket du ska absolut undvika! Det är för det första inte tillåtet. För det andra förstör det den fantastiska statistik du får tillgång till efter en tid som användare. Här finns oerhört mycket värdefull kunskap att hämta för dig som marknadsförare och företagare. Sabba den inte!

 

 

Vårt tips till dig som är ny är istället att skynda långsamt och jobba på att bygga en skara trogna följare, vilket lönar sig i längden. Trots den ”omedelbarhet” som råder kring sociala medier bör du alltid betrakta marknadsföringen i dem som ett långsiktigt projekt.

5 tips på hur du hittar de rätta följarna

  1. Börja med att bjuda in dina vänner genom den funktion som Facebook erbjuder och jobba sedan med relevanta inlägg, dela och kommentera.
  2. Svara på alla frågor och glöm inte att lägga upp tjänsteavsnitt och butiksdel om du har produkter att sälja.
  3. När du så har skapat aktivitet och innehåll är det dags att intressera sig för statistiken. Titta först och främst på avsnittet inlägg. De inlägg som har fått bäst spridning och/eller mest interaktivitet är såklart en god fingervisning om vad din målgrupp uppskattar. Du kan enkelt ta reda på det genom att sortera inlägg efter popularitet, genom att klicka överst i den kolumnen. Den sorterar stigande eller fallande, klicka en gång till för önskad visningstyp.
  4. Gör mer av det som fungerar. Fungerar delade inlägg bäst (d.v.s. att andras inlägg får bättre spridning än dina egna)? Analysera. Vad är det i dessa inlägg som folk tycker om? Kan det vara så att du delat filmklipp och att det är vad som mottas bäst så bör du kanske fundera på att göra några egna filmklipp. När du analyserat och sett vad som fungerat bäst – gör mer av det som fungerar så kommer din sida att öka i popularitet och antal (intresserade) följare.
  5. Nu till en superfunktion! ”Bjud in” är en relativt ny funktion som Facebook lanserat för oss som använder sidor. Det innebär att du kan klicka på emojisarna där antalet likes under ett inlägg visas och få upp en lista på vilka som gillat ditt inlägg. Till höger om personens profilbild visas det om personen följer din sida eller inte. Om personen inte redan följer din sida har du möjlighet att skicka en inbjudan till att följa sidan direkt härifrån. Det här är mycket effektivt och om du nu har delat relevant innehåll för din verksamhet, fått en like på det jag då har du också en potentiell kund!

Så mycket bättre än en köpt like!

 

Leave a Reply