Hur marknadsför man framtidens e-handel? Och vad går en blixtkampanj ut på?

posted in: Uncategorized | 0

Framtidens handel, framtidens butiker, framtidens företag står inför en del utmaningar som innebär omställningar, den saken är klar! Omställningar kan kännas jobbiga – men då ska ni veta att det finns företag som redan gjort en stor del av jobbet och löst det mesta på ett föredömligt sätt! 


Framtidens handel handlar om att tillmötesgå kundens önskemål i fråga om såväl service som produkt. Betalmetod, leveranssätt, information och kundtjänst måste fungera i digitala kanaler oavsett var, när eller hur kunden vill handla och få sina varor levererade.

Tidigare har man behövt förlita sig på tryckta annonser och tv-reklam som kommunikationskanal för att sedan få kunden att gå iväg till den fysiska butiken. Nu kan mycket skötas på ett ganska personligt och enkelt sätt via mobilen, och samtidigt handlar det även om att marknadsföra en oftast gammal tjänst på ett modernt sätt i moderna kanaler.

Ett företag som stod inför denna utmaning var Apoteket AB, verksamt sedan 1970 och landets största apotekskedja, och som de senaste fem åren på ett föredömligt vis utvecklat sig till en digital pionjär inom e-handeln. Ni har säkert hört talas om ”Recept i mobilen”, där kunderna kunde beställa sin recept som 2013 nominerades till Årets Nyttotjänst (Guldmobilen 2013) och Årets Projekt (CIO Awards 2014). I den tjänsten ingår till exempel tillgången till en farmaceut 24 timmar om dygnet via en chat, vilket ytterligare underlättar för kunden att hålla koll på sina recept och fullmakter.

 

 

Apotekets reklamfilmer är en utmärkt inspirationskälla för den som vill föra ut sina handelstjänster på nätet.

För det första är reklamfilmerna anpassade både efter tv-formatet (där den äldre och största målgruppen fortfarande konsumerar den största delen av sin reklam) och sociala medier. Ingen av filmerna vi har som exempel nedan skulle kännas malplacerad i någon kanal.

För det andra är de en perfekt (snabb) mix av pedagogik, produktpresentation och företagspresentation med ett personligt tilltal som fungerar i sociala medier.

 

 

 

”Timing is everything” har blivit ”Speed is everything”

Det har i alla tider talats om hur viktigt tajming är i marknadsföring. Det stämmer förstås fortfarande men tid, eller snarare hastighet, har blivit allt viktigare.

Med snabbare kanaler (vi väntar inte längre på tryckpressar och postutdelning i samma utsträckning) blir den som är snabb också en vinnare. Att smida medan järnet är varmt alltså – och skapa så kallade blixtkampanjer.

Vi har den senaste tiden sett en rad exempel på detta. Bland annat när politikern Philip Botström förra månaden gjorde en mycket lång och dyr taxiresa, och ett bussbolag som trafikerar den aktuella sträckan ut med en kampanj som berättar hur mycket billigare det är att ta bussen.

Även Delicato, som tillverkar konditorivaror, har varit mycket snabba med kampanjer som *alternativ fakta efter att Trumpadminsitrationen i USA myntat uttrycket ”alternativ fakta”.

Tajming, ja det kan man säga att Budwieser hade nyligen när man lanserade sin superbowlreklam som berättade hur företagets grundare kom som immigrant till USA samtidigt som immigrationsfrågan i USA är en het fråga i den allmänpolitiska debatten (i såväl USA som i övriga västvärlden) och dominerar innehållet i nyhetsplattformar och sociala medier.

De sociala medierna har förändrat nyhetslandskapet för alltid, och så även utvidgat betydelsen av den gamla klassiska principen om att ”Timing is everything” till att även innefatta, och till största del definieras av, ”Speed is everything”.

Leave a Reply