Vad har hänt med Instagram?

posted in: Instagram, Uncategorized | 0

Instagram har de senaste sex månaderna utvecklats och förnyats i en rasande fart och för dig som marknadsför verksamheten på Instagram kan det här kännas lite hopplöst… Eller så älskar du det! 😉
Här kommer en liten guide till de nya funktionerna.

Till att börja med skulle vi vilja rekommendera dig att konvertera till en företagsprofil om du inte redan hunnit göra det! Du får då t ex tillgång till värdefull statistik, allt blir mer överskådligt och lätthanterat för dig som använder Instagram som företagare eller för en organisation. Konvertera!

Detta har hänt:
Instagram har gått från att vara kronlogiskt och vertikalt (det vill säga du har sett ditt flöde i den ordning som de konton du valt att följa postat sina inlägg) till att styras av en algoritm (det vill säga Instagram avgör utifrån vad du gillat och kommenterat vilket innehåll som är mest troligt att du vill se och visar dig det först). Precis som Facebook alltså!

Vad innebär det?
Det medför att det blir viktigare för dig att få likes och kommentarer! Det vi har ”predikat” angående ”Call to Action” i våra kurser för Facebook gäller alltså nu även för Instagram!

Instagram Stories
Instagram Stories är de små cirklarna du ser överst i Instagram-appen. Klickar du på dem så kommer du att få små klipp från personer och företag som du följer. Du kan göra egna klipp genom att klicka på den översta vänstra cirkeln med din profilbild i. Sedan får du upp en rad val, välj och följ steg för steg… och när du sedan postar så kommer du att vips finnas i en liten cirkel överst i appen hos dina följare!


Vad innebär det här?
Det innebär att du får en premiumplats inuti appen om du gör dig besväret. Det innebär tyvärr också att det finns en grupp av dina följare som inte kommer att orka skrolla fram dig som på den gamla goda tiden 😉 utan nästan bara följer stories. Enligt vissa mätningar är det ca 1/4 av Instagramanvändarna som föredrar stories. Det här kan vara en förklaring till att många upplever att de nu får färre likes på sina Instagrambilder, då målgruppen finns i storiesflödet!

OBS! Än så länge är storiesflödet, som är horisontellt också kronologiskt, det senast postade är det du ser först. Så som Instagram var förut alltså.

Stories har en begränsad livslängd och kommer automatiskt att försvinna, vill du bevara ditt arbete kan du välja att också posta som inlägg i flödet.

Du kan höra oss reflektera kring detta i vårt senaste Facebook LIVE nedan:

 

 

 

 

Behöver du hjälp med din marknadsföring i Sociala Medier så hjälper vi dig gärna!
Du når oss här!

Med vänliga hälsningar Christoper & Sara

 

Leave a Reply